کد مطلب:153881 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

سخنرانی امام در منزل بیضه
وقتی امام و یارانش در منزل بیضه فرود آمدند و در این منزل امام در برابر حر و سپاهیانش خطبه دیگری ایراد فرمود:

قال بعد الحمد و الثناء ایها الناس ان رسول الله صلی الله علیه و آله قال: من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله ناكثا لعهد الله مخالفا لسنة رسول الله (ص) یعمل فی عباد الله بألاثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل و لا قول كان حقا علی الله ان یدخله مدخله، ألا و ان هؤلاء قد لزموا طاعة الشیطان و تولوا عن طاعة الرحمن و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود و استأثروا بالفئ و احلو حرام الله و حرموا حلاله و انی احق بهذا الامر لقرابتی من رسول الله ص و قد اتتتی كتبكم و قدمت علی رسلكم ببیعتكم انكم لا تسلمونی و لا تخذلونی فان وفیتم لی ببیعتكم فقد اصبتم خظكم و رشدكم و انا الحسین بن علی، ابن فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و نفسی مع انفسكم و ولدی مع اهالیكم و اولادكم و لكم فی اسوة و ان لم تفعلوا و نقضتم عهدی و خلفتم بیعتی فلعمری ماهی منكم بنكر لقد فعلتموها بابی و اخی و ابن عمی مسلم بن عقیل فالمعزور من اغتربكم فحظكم اخطأتم و نصیبكم ضیعتم و من نكث فانما ینكث علی نفسه و سیغنی الله عنكم و السلام.

«امام علیه السلام بعد از حمد و ثنای الهی فرمود مردم، رسول خدا ص فرمود: اگر كسی ببیند حاكم زورگوئی را كه حرام خدا را حلال می شمارد و عهد و پیمان الهی را می شكند و با سنت رسول خدا مخالفت می كند و با بندگان خدا به ستم و بیدادگری رفتار می نماید و با گفتار و كردار در مقابلش ایستادگی نكند و او را از این روش بازندارد بر خدا است چنین شخصی را كه در برابر سلطان ستمگر و زورگو سكوت و خاموشی را برگزیده است او را با همان سلطان ستمكار محشور گرداند.


آگاه باشید كه این قوم (بنی امیه و اتباعشان) از شیطان تبعیت و پیروی می نمایند و از اطاعت و بندگی خدای بخشنده روی گردان و سرپیچی نموده اند و فساد و تباهی را ظاهر و آشكار ساخته و حدود الهی را تعطیل نموده و سرمایه های همگانی را به خود اختصاص داده اند و حرام خدا را حلال كرده و حلالش را حرام نموده اند و من شایسته تر و سزاوارترم به این امر (خلافت و ولایت مسلمین) به لحاظ قرابت و نزدیكی با رسول خدا (ص)، نامه های شما به من رسید و فرستادگان شما نزد من آمدند و گفتند و نوشتید كه با من بیعت كردید و مرا تسلیم دشمن نمی كنید و خوار و زبون نمی سازید پس اگر نسبت به بیعت خود وفادارید به رشد و صلاح می رسید و بهره مند می شوید و منم حسین پسر علی و فاطمه دختر رسول خدا كه جانم با شما است و فرزندانم با خانواده و فرزندان شما و من برای شما اسوه و الگویم [1] پس اگر با من نیستید و عهد و پیمان خود را نقض كردید و بیعت مرا شكستید بجانم قسم كه این اولین بار نیست كه بیعت شكنی می كنید، بلكه با پدر و برادرم و پسرعمویم مسلم بن عقیل نیز چنین كردید، كسی كه فریب شما را بخورد، فریب خورده است؛ هر كه پیمان شكنی كند به خود ضرر زده است [2] .


[1] توضيح از علامه مجلسي: اين جمله امام (ع): «و نفسي مع انفسكم و ولدي مع اهاليكم و اولادكم و لكم في اسوة» خيلي پرمغز و پرمعني است كه بايد در اطراف آن كتابها نوشت، امام در اين جمله ي كوتاه هم برنامه و عملكرد زمامداران را مشخص مي نمايند و هم به مردم هشدار مي دهد كه زمامدار شايسته را از زمامدار ناشايسته و غيرصالح تشخيص دهند، امام مي خواهد به مردم بفهماند كه زمامدار شايسته آن كسي است كه خود و خانواده اش در ميان مردم باشند و در اجتماعات آنان حضور يابند و در غم و شادي آنان شريك باشند نفسي مع انفسكم و ولدي مع اهاليكم و اولادكم. توضيح آن كه علامه ي مجلسي اين خطبه را به عنوان نامه ارسالي امام جهت سليمان بن صرد و مسيب بن نجبه و رفاعة بن شداد و عبدالله بن وال تلقي فرموده. (بحار ج 44/ ص 381).

[2] اعيان الشيعة ج 1 ص 596 - بلاغة الحسين ص 33 و 34 - حياة الحسين ج 3 ص 80 - الحسين في طريقه ص 102 - طبري ج 7 ص 300 - كامل ج 3 ص 376.